Un sistem imunitar slăbit - Cum s-a schimbat viața mea


Am fost o copilă sănătoasă, în sensul în care singura dramă a copilăriei era răceala de sezon, care într-adevăr era un adevărat coșmar, pentru că se instala bine și pleca greu, cu invitații speciale din partea medicamentelor. Iernile copilăriei și adolescenței până în jurul vârstei de 16 ani mi le amintesc aproape numai în parfum de medicamente, vitamina C, ulei de pește și mers la cinema, unde mucii din nas și amigdalita nu mai contau. Perioada Lord Of The Rings...
Nu pot uita o amintire amuzantă dintr-o iarna, când s-a dus tata la farmacie să-mi cumpere un produs căruia i se făcuse toată ziua reclamă la televizor. Wich VapoRub pe numele lui, un fel de inhalant foarte puternic cu ulei de eucalipt și multe altele, ce se aplica pe piept și gât pentru a te ajuta să respiri mai ușor pe timpul nopții, când simțeai cum te sufoci. Și se duce tata la farmacie cu bilețelul pe care stătea scris numele produsului, așa cum îi spusesem eu. 😂

- Sigur așa se numește ?
- Da, sigur, sigur.

- Bună seara ! Aveți "Vipedebora" ?
- Nu avem așa ceva.
- Este pentru răceală, știți...
- VapoRub vreți să spuneți ? Da, avem, cum să nu. 

Dar cam atât. N-am fost un copil bolnăvicios, sensibil, atins cu ușurință de orice fel de problemă de sănătate. Iubeam timpul petrecut afară cât mai mult posibil, alimentându-mă totodată corect. Știu că mâncam un fel de pastă din mere cu miere, pe biscuiți cu unt, carne de pui crescut la țară, lapte bun, legume proaspete din grădina bunicii. Probabil cea mai gustoasă și sănătoasă mâncare rămâne pentru mine farfuria cu mazăre proaspătă și cartofi noi cu usturoi verde. 🍲

În ultimii ani am observat cum devin din ce în ce mai sensibilă și expusă în fața mai multor tipuri de afecțiuni, corpul meu nemaiavând o barieră de protecție împotriva amenințărilor din exterior. Nu mi-am dat seama imediat că ar putea fi sistemul imunitar de vină, până ce în locul nuanței roz din obraji a apărut o paloare pe care nu o puteam trata nici cu cea mai scumpă mască de față din lume, împreună cu alergii și alte probleme de sănătate. 

Anul 2015. O zi obișnuită de vară. Mă plimbam prin natură, era îngrozitor de cald și m-am așezat 5 minut pe iarbă să mă odihnesc. În noaptea care a urmat am avut frisoane, coșmaruri și o senzație îngrozitoare de rău. Începând de la bazin în jos simțeam ceva asemănător cu înțepătura de albină, împreună cu un prurit puternic, care mă nelinișteau mai mult ca orice. De dimineața am observat o erupție ciudată, un fel de pungi umplute cu lichid. Într-o săptămână s-a extins pe întreg corpul(mâini, piept, abdomen, spate). O lună de zile am stat la pat, cu ulei de mușetel, unguente, dietă specială și multă răbdare. Am dat vina pe săpunurile homemade primite, intoleranța la gluten și altele, până ce am descoperit că a fost vorba de o dermatită de contact provocată de iedera otrăvitoare peste care m-am așezat fără să știu, atunci. 

Acesta a fost primul moment în care am simțit pierderea reală a controlului asupra a ceea ce mi se poate întâmpla, când vine vorba de sănătatea, deși am traversat până atunci tot felul de perioade în care nu găseam leac diferitelor problemele ale mele (am și scris la un moment dat despre asta). Organismul era slăbit și fără protecție. În scurtă vreme au început alergiile, starea generală de oboseală și rău permanent, amigdalita care nu se trata și multe altele.  Am început să cercetez, să mănânc din nou corect, să am grijă. Acum mă aflu undeva pe la jumătatea drumului.

Ce este sistemul imunitar ?

Sistemul imunitar este un ansamblu de interacțiuni complexe între organe, celule, țesuturi și proteine, care lucrează împreună pentru a proteja organismul de viruși, bacterii și paraziți. Când este slăbit permite mult mai ușor instalarea unei infecții sau a altor probleme de sănătate. 
Celulele sistemului imunitar provin din măduva osoasă, apoi migrează pentru a proteja țesuturile periferice, circulând în sânge și sistemul limfatic. Când performanța lui este compromisă ne confruntăm cu boala.

Componentele sistemului imunitar

Sistemul imunitar este format din mai multe elemente. Acestea se găsesc în tot organismul, fuzionează și asigură împreună protecția totală împotriva microbilor.
Ele sunt: anticorpii, sistemul complementar, măduva osoasă, interferonul, nodulii limfatici, splina, hormonii, timusul, celulele albe.

Simptomele care indică un dezechilibru imunitar

  • Infecții sinusale, pneumonie, infecții ale urechii, meningită, infecții cutanate
  • Probleme digestive, cum ar fi crampe, pierderea apetitului, greață și diaree
  • oboseală
  • răceli frecvente
  • erupții herpetice
  • diaree cronică
  • candidoză vaginală și bucală
  • inflamarea glandelor limfatice
  • infecții urinare
  • Tulburări autoimune ( Lupus, artrită reumatoidă, diabet de tip 1)
  • Boli de sânge ( scăderea numărului de trombocite, anemie)

De ce apar dezechilibrele imunitare

Alimentația deficitară în nutrienți, stresul, condițiile de mediu sunt printre principalii factori care duc la slăbirea sistemului imunitar.

Ce complicații pot să apară

Infecții recurente, tulburări autoimune, deteriorarea inimii, a plămânilor, a sistemului nervos sau a tractului digestiv, creșterea riscului de cancer, decesul în urma unei infecții grave.

Ce facem atunci când imunitatea este la pământ - 6 pași

  1. Practicăm o igienă bună - ne spălăm pe mâini cu săpun înainte să mâncăm și după ce folosim toaleta.
  2. Avem grijă de dantură - ne spălăm pe dinți de cel puțin două ori pe zi.
  3. Mâncăm corect - o dietă sănătoasă și echilibrată.
  4. Suntem activi - starea de bine este importantă pentru sănătatea noastră generală (întrebăm medicul ce tip de activități ni se potrivesc).
  5. Minim 8 ore de somn pe noapte.
  6. Gestionarea stresului - unele studii spun că stresul poate împiedica sistemul imunitar să funcționeze corect - îl putem ține sub control prin meditații, yoga, masaj, plimbări prin natură, orice ne face plăcere .
💚

x

Comentarii

  1. toate simptomele dezechilibrului imunitar le-am avut acum 10 ani.
    Din vina mea. Am recunoscut asta, acceptat, si schimbat complet viata. Pe langa cei 7 pasi am adaugat eliminarea/reducerea chimicalelor din viata mea - apa e suficient pt spalare, eliminat tv, si timp pt hobby-uri si ce e cu adevarat important.

    Asa ca, din experienta, confirm 101% din ce ai scris. De 10 ani nu am mai racit, de la 3-4 crize pe sapt. am ajuns la 8 luni fara crize alergice.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu