Piometrul la pisici


Din pricina traumei suferite, plus întreg procesul de recuperare atât de dificil, am tot evitat vizitele la medicul veterinar cu Veve, preferând să îi administrez eu fiecare tratament periodic necesar, la recomandarea medicului, evident. Zgomotul din oraș, oamenii străini, teama excesivă, anxietatea, toate împreună compuneau un scenariu horror în mintea mea. Așa că a stat acasă liniștită, într-un univers lipsit de pericole.


Treptat am început să observ niște modificări în ceea ce privea starea ei generală de sănătate iar îngrijorarea a început să apară imediat. Refuza mâncarea, eram bucuroasă în zilele în care accepta să mănânce cât de cât. O linguriță de hrană umedă însemna mult. În rest, numai mâncare uscată și apă. Multă apă. Starea de spirit se modifica de la o zi la alta, extrem. Astăzi era jucăușă și fericită, mâine mârâia supărată dacă te apropiai prea mult de ea. Când distensia abdominală a început să apară, mi-am spus că trebuie făcut ceva, însă am mai amânat puțin vizita la cabinet, căutând un răspuns pe forumuri și diferite bloguri, unde se discutau aceste simptome la pisici.

Am început să observ pete gălbui pe așternuturi exact atunci când se ridica sau își schimba poziția. Asta s-a repetat de mai multe ori în aceeași zi. Mi-am dat seama imediat că trebuie să fie vorba de o infecție. Normal, m-am speriat îngrozitor. Mai mult decât atât, am descoperit și un articol în care o femei povestea cum nu a mai reușit să își salveze pisica, intervenind chirurgical mult prea târziu.

A doua zi am mers cu ea la veterinar, i-am explicat care sunt simptomele și ce afecțiune poate fi, din ce m-am documentat eu, numai că domnul doctor mi-a spus că nu prezintă semne. Al doilea medic prezent în cabinet mi-a dat însă dreptate. Era Piometru. A programat-o la operație peste 7 zile, explicându-mi care sunt riscurile și tot ce implică.

Ce este Piometrul ?

In termeni simpli, piometrul este o acumulare de puroi in uter, care apare din cauza modificarilor hormonale in tractul reproductiv al femelei de pisica. Dupa estru sau „perioada de calduri“, nivelul de progesteron ramane crescut timp de mai multe saptamani, stimuland mucoasa uterina sa se ingroase pentru pregatirea sarcinii. Daca sarcina nu se produce mai multe cicluri la rand, mucoasa continua sa creasca in grosime, formand chisturi in uter. Acest mediu este propice pentru dezvoltarea bacteriilor si ulterior a infectiei. sursa- mobile-vet.ro

Care sunt simptomele Piometrului ?


  • Letargie
  • Izolare
  • Vomă(în anumite cazuri)
  • Sete anormală
  • Urinare frecventă
  • Abdomen umflat și dureros
  • Apetit scăzut
  • Febră
  • Deshidratare


Trebuie reținut faptul că unele pisici nu prezintă simptome evidente, cum ar fi umflarea abdomenului sau lipsa poftei de mâncare. Dacă o pisică  nu a fost sterilizată și observăm că bea cantități anormale de apă, poate fi suspectă de Piometru. Este suficient de știut pentru a lua decizia de a merge de urgență la cabinet.

Un mic detaliu care a făcut diferența în cazul nostru a fost colul uterin deschis, care a permis scurgerea puroiului prin vagin, lăsând pete pe așternuturi. Dacă colul uterin ar fi fost închis, atunci acumularea de puroi în uter ar fi dus la peritonită, mai departe, la deces.

Când cervixul(colul uterin) este închis, nu există scurgeri vaginale, dar prezintă simptomele de mai sus,  un examen radiologic al abdomenului este absolut necesar.

Cea mai bună cale de prevenție este sterilizarea din timp, când pisica este tânără și sănătoasă, după 6-8 luni, în cazul în care nu ne dorim să aibă pui. Veve avea aproape 3 ani atunci când simptomele acumulării de puroi au început să apară. Sterilizarea după dezvoltarea infecției in uter crește riscul ca pisica să nu se mai trezească din anestezie. Un risc pe care ni l-am asumat.

Sutura chirurgicală















Prima săptămână după operație













Operația a decurs bine, am simțit-o suficient de puternică să reziste, deși se afla într-o stare gravă. Medicul veterinar a spus să venim după ora 12:30, să se trezească din anestezie acolo pentru a fi sigur de reușita intervenției chirurgicale de eliminare a uterului și a ovarelor. Pentru că numai așa se poate trata piometrul.
Am adus-o acasă. În următoarele 12 ore se putea întâmpla orice. Amețită, încerca să se ascundă. Întreaga zi am păzit-o să nu cadă, să nu se lovească, etc. Vomita medicamentele administrate, însă medicul m-a avertizat că se va întâmpla de câteva ori în primele ore după operație. Am adormit cu teamă seara, gândindu-mă că mă voi trezi dimineața și am să o găsesc fără viață.
La ora 7 m-am ridicat din pat și am mers spre cuibușorul ei, cu inima în gât. Era vie și se uita la mine. Cea mai frumoasă imagine. 

În acea clipă am știut că totul va fi bine, în sfârșit... ♡

🐾🐾

x


Comentarii