Vitamina B12 și vegetarianismul - Povestea celor 7 luni în care am ales schimbarea și ce a urmat după


  În urmă cu cinci ani de zile am luat decizia de a deveni vegetariană. Pur și simplu, într-o după-amiază de vară, fără un plan bine trasat în minte. Știu că urmăream un reportaj la televizor și m-a înspăimântat modul în care sunt tratate animalele în ferme. Acesta a fost motivul principal, urmat de o dorință ce viza sănătatea cam pusă la încercare de nopțile nedormite și alimentația "la întâmplare". Schimbările sunt mereu binevenite iar primii pași sunt, de fapt, cei mai simpli. Provocarea vine puțin mai târziu, când încep să te copleșească tot felul de stări dubioase și senzația că nu mai aparții, pentru că ți-ai creat un "univers" în care prea puțini oameni din jurul tău au acces. Atunci începi să vrei să renunți. Pentru că ai plecat la drum nepregătită, fără o documentare fie ea și superficială. 


După 7 luni...


Povestea mea cu vegetarianismul a început în luna iunie și s-a încheiat în primele zile ale lunii decembrie, când am renunțat cu o imensă părere de rău. Mă obișnuisem cu acea dietă și nu mă vedeam mâncând carne din nou, părându-mi-se de-a dreptul dezgustător să revin la vechile obiceiuri. Totodată, îmi amintesc cu tristețe acea perioadă, nefiind una dintre cele mai bune, stările neplăcute dându-mi târcoale permanent, împreună  cu o tristețe inexplicabilă și nu aș mai vrea să amintesc, nervozitatea exagerată. Așa că am renunțat.

Carență de vitamina B12 ?


Un vegetarian informat este un vegetarian puternic, care face față provocărilor (eu nu eram). El știe că o dietă vegetariană sau vegană se susține cu suplimente de B12. Pentru că plantele nu sunt capabile să producă această vitamină, unica sursă fiind alimentele de origine animală(carne, lactate, fructe de mare, ouă). Organismul nostru are nevoie de cantități infime de micronutrienți(vitamine și minerale), însă lipsa lor poate provoca probleme de sănătate deloc de neglijat. Atunci nu-mi puteam explica stările de nervozitate, neliniște, anxietate, oboseală profundă. Astăzi însă, da.

Ce este vitamina B12 ?


Vitamina B12, cunoscută și sub numele de cobalamina sau "vitamina roșie" este un compus organic esențial, care face parte din complexul vitaminic B. Susține buna funcționare a organismului și are mai multe roluri importante în metabolism. Este o vitamină solubilă(hidrosolubilă) care susține cele mai importante funcții din corp, printre care producerea de celule roșii, sinteza ADN-ului, menține funcțiile cognitive, stopează acumularea de grăsimi pe ficat, împiedică apariția unor afecțiuni cardiovasculare, previne ateroscleroza. Ajută la funcționarea normală a sistemului nervos, contribuie la îmbunătățirea capacității de concentrare și memorare, menține echilibrul psihic. Vitamina B12 previne și un anumit tip de anemie, megaloblastică, vinovată de producerea stării de oboseală și slăbiciune.
Atunci când deficitul de B12 este mare, organismul nu va sintetiza suficiente eritrocite iar celulelor nu li se va furniza oxigenul necesar. 

Deși am renunțat la dieta vegetariană, starea mea generală nu s-a îmbunătățit. Ba din contră, îmi simt organismul din ce în ce mai slăbit, odată cu trecerea anilor. Am realizat că alimentele pe care obișnuiesc să le consum zilnic nu-mi oferă toți nutrienții de care am nevoie. Uneori nu am timp să-mi gândesc mesele astfel încât să conțină câte puțin din toate vitaminele esențiale, alteori refuz să consum proteină de origine animală câteva săptămâni la rând. Recunosc, nu dau extrem de mare importanță alimentației. Totodată, nu consum junk food, dar nici nu stau cu salata în caserolă după mine. 

Toamna aceasta, pentru prima dată, am simțit că a venit timpul să-mi cumpăr suplimente alimentare. Eu, care altceva în afară de vitamina C nu luam niciodată, fiind convinsă că nu m-ar putea ajuta. Cum nu am înțeles în niciun fel, corpul mi-a transmis tot felul de semnale, pe care o perioadă le-am ignorat până s-a așternut tăcerea în mintea mea. În acea clipă am realizat că trebuie să las rebeliunile de o parte și să fac anumite schimbări în viața mea. 

Am citit mai multe lucruri interesante despre rolul vitaminei B12 în organism, descoperind astfel Vitamina B12 >>ANKERMANN<< Vital, produsă de compania germană WÖRWAG Pharma, o companie recunoscută pe plan internațional datorită produselor cu eficiență terapeutică ridicată. Imediat după, am completat formularul de contact de pe site pentru a afla în care farmacii din orașul meu este disponibilă. Mi s-a răspuns foarte repede iar în următoare zi am cumpărat-o.

Deficiența de B12


Uneori mi se pare că toți acești ani am trăit cu deficit de B12, mai ales atunci când revăd lista cu simptome prezentate în deficiența de vitamina B12. Când astenia de primăvară se întinde peste toate cele patru anotimpuri, s-ar putea să fie o problemă. Oboseală extremă ? Slăbiciune ? Iritabilitate ? Schimbări neobișnuite de dispoziție ? Palpitații ? Probleme de memorie ? 

Există o legătură între deficitul de B12 și depresie ?


Un articol publicat într-o revistă de specialitate sugerează că atacurile de panică, anxietatea, depresia și tulburările bipolare se află în strânsă legătură cu deficitul de vitamina B12 iar simptomele depresiei se pot agrava din cauza nivelului scăzut din organism al acestei vitamine.

Persoanelor peste 50 de ani li se recomandă în mod deosebit administrarea de suplimente cu vitamina B12, carența fiind tot mai întâlnită odată cu înaintarea în vârstă. De vină sunt schimbările mucoasei stomacale care diminuează producția de acid gastric la peste 30% din populație, ceea ce împiedică asimilarea acestei vitamine esențiale.

De ce am decis să iau suplimentul B12?


Deși am o alimentație oarecum variată, nu reușesc să mențin nivelul optim de B12. Asta mă face să simt permanent o senzație de oboseală, chiar și după cele 8 ore de somn pe noapte. În timpul zilei nivelul de energie scade începând cu orele prânzului iar schimbările bruște de dispoziție mă împiedica să fiu atât de productivă pe cât mi-aș dori. Atunci când nu consum mai multe zile la rând proteine de origine animală gradul de nervozitate crește. Tulburările de anxietate și teamă inexplicabilă, fără un motiv important, sunt provocate în mare măsură de carența de B12. 

De când mi-am cumpărat B12  toți cei din jurul meu "poftesc" la supliment,  fiind interesați să-l încerce. Asta mă face să realizez cum toți ne confruntăm de fapt cu aceleași probleme, trăim cu ele, le ducem cu noi, dar uităm să căutăm soluții, obișnuindu-ne cu simptome care ne produc rău zilnic.

Eu dau astenia de toamnă pe o stare de confort fizic și psihic. Tu ?

x

Comentarii