Povestea mea - Intoleranța la gluten

  Primele semne ale intoleranței la gluten și-au făcut apariția la o vârstă fragedă. În primăvara anului 1996 împlinisem cinci ani și trăiam cu groaza unor dureri severe de stomac, în fiecare lună, un anumit număr de zile. Cauza era necunoscută iar durerile persistau. Am decis să nu îmi informez părinții în legătură cu acest coșmar prin care treceam. Motivul ? Judecata de copil. Teama de spital, teama de doctori, teama de injecții. Astfel că, am stat și am îndurat în tăcere, ghemuită în pat, cu lacrimi în ochi, până când somnul mă fura.

Aceste dureri de stomac intense și periodice m-au urmărit timp de  cinci ani, atunci când într-o zi oarecare au încetat brusc. Gata, nu mai durea ! Și nu pentru că aș fi exclus glutenul din alimentație, dar pentru că simptomele intoleranței s-au mutat spre alte zone, făcându-mi existența un calvar.

M-am mișcat greoi prin copilărie și adolescență, cu toate că nu aveam probleme cu greutatea. M-am luptat permanent cu o oboseală inexplicabilă și o mulțime de afecțiuni cărora le căutam tratamente alternative în magazinele naturiste. Medicina alopată nu îmi oferea nicio rezolvare. Problemele de concentrare îmi făceau viața un calvar, elevă fiind, dorindu-mi să studiez asiduu, să obțin note bune și să acumulez cunoștințe.

Vizualizam propria gândire cum este îmbrăcată într-o ceață densă pe care niciun suc de citrice sau supliment cu magneziu nu o făceau să dispară. Sufeream pentru că nu mă simțeam prezentă. Bineînțeles, mi-am pus sub semnul întrebării propria inteligență iar stima de sine a mers rapid pe o pantă descendentă. În completare, durerile de stomac au revenit (nu la fel de intens) și în plus față de asta, m-am pricopsit cu probleme de tranzit intestinal, adică binecunoscutul colon iritabil. Evident, nu sufeream de sindromul colonului iritabil, îmi pusesem singură diagnosticul. Intoleranța mea își făcea simțită prezența numai în momentul consumului produselor ce conțineau gluten.
“After I was diagnosed with celiac disease, I said yes to food, with great enthusiasm. . . . I vowed to taste everything I could eat, rather than focusing on what I could not.”― Shauna James Ahern

Distensia abdominală, acumularea excesivă de gaze în intestine, iritabilitatea, anxietatea, inflamarea genunchiul stâng după fiecare antrenament fizic de tae bo, eczeme pe mâini și unghii fragile, plus simptomele menționate mai sus, toate acestea au reprezentat indicii solide în depistarea bolii.

Și cum uneori intuiția te poartă în direcția corectă, fără un diagnostic pus, am început să elimin glutenul din alimentatie, adică tot ce conținea grâu, în primă fază. Mesele mele fiind bazate preponderent pe carne și legume. Într-un timp relativ scurt am început să mă simt mult mai bine, aveam mai multă energie și o stare generală de confort, atât fizic, cât și emoțional.

Pâinea pregătită în casă, din făină fără gluten este delicioasă. Practic, dieta fără gluten nu te condiționează ci doar îți schimbă perpectiva. Nu suntem nevoiți să spunem NU la nimic din ce este delicios, ci doar să respectăm o mică condiție. care totodată ne responsabilizează.


Definiții și explicații

Ce este glutenul ?

Glutenul este denumirea generică dată proteinelor care se găsesc de obicei în grâu, secară și orz.  Rolul proteinei este acela de a menține forma alimentelor, asemenea unui clei, păstrându-le bine legate. Acesta poate fi prezent în mai multe tipuri de alimente, chiar și în cele la care ne așteptăm mai puțin.


  • Orzul se găsește frecvent în: malț, supe, bere, drojdie de bere, coloranți alimentari
  • Secara se găsește frecvent în: pâine de secară, bere de secară, cereale
  • Grâul este frecvent întâlnit în: pâine, produse de patiserie, supe, paste, cereale, sosuri, dressing-uri pentru salate
Cum definim intoleranța la gluten

Intoleranța la gluten este una dintre cele mai întâlnite forme de intoleranță alimentară. Pe rafturile magazinelor întâlnim la orice pas produse în a căror compoziție se află grâul - făina de grâu, cea mai utilizată cereală în alimentație. Semnele intoleranței la gluten diferă de la o persoană la alta, prin forme mai ușoare, cu simptome trecătoare sau forme grave, cu manifestări puternice. În cazul în care sensibilitatea la gluten nu este depistată din timp, poate evolua în boală celiacă.

Simptomele intoleranței la gluten:

  • probleme ale tractului gastrointestinal ( diaree, balonare, constipație, dureri abdominale)
  • creșterea sau scăderea în greutate
  • dezechilibre hormonale (menstruație neregulată, sindrom premenstrual, fluctuații ale greutății, insomnie)
  • depresie, anxietate, oboseală inexplicabilă, probleme de concentrare 
  • unghii fiabile, mâncărime și roșeață a pielii
  • anemie
"According to information gathered from a study, people with gluten intolerance are more prone to migraines than other people. The causes of headaches can be very different. A person who is allergic to gluten can experience a headache 30-60 minutes after eating."

Ce este boala celiacă ?

Boala celiacă, cunoscută și sub denumirea de celiachie, enteropatie glutenică sau intoleranța la gluten, este o afecțiune cronică  cu predispoziție genetică a tractului digestiv, declanșată de ingestia de gluten, care netratată sau incorect tratată poate avea consecințe de sanatate importante, cum ar fi osteoporoza, infertilitatea, avorturile repetate, anemia prin deficit de fier si anumite forme de cancer.

Studiile recente arata ca intre 1:300 pana la aproximativ 1:100 din populatie are aceasta boală.  85% dintre cazuri, oamenii traiesc cu boala celiaca fara ca macar sa stie de existenta acesteia. Boala celiacă poate fi și asimptomatică.

Pe lângă genele de predispoziție care constribuie la apariția bolii, alimentele care conțin gluten și factorii de mediu, această boală mai poate fi declanșată de intervențiile ghirugicale, sarcină, naștere, infecții virale și stres emotional sever. De asemenea o diversificare incorectă a alimentației la sugari, o infecție digestivă sau modificări ale florei bacteriene intestinale, pot crește riscul dezvoltării bolii.

Consumul glutenului de către acești pacienţi declanșează o reacţie imunologică la nivelul intestinului subţire cu distrugerea mucoasei intestinale și cu malabsorbţia substantelor nutritive din alimente si in special a fierului, calciului si acidului folic. Astfel, nu se pot obține suficient de mulți nutrienți, indiferent cât de mult mănânci.

Așa cum s-a întâmplat inclusiv în cazul meu, boala celiacă se manifestă prima dată în copilărie, odată cu intrarea glutenului în alimentație, urmând ca în perioada adolescenței să se amelioreze, simptomele reapărând la vârsta adultă, în al 3-lea și al 4-lea deceniu de viață. În cele mai întâlnite cazul diagnosticul se stabilește abia la vârsta adultă.


Simptome

Principalele semne și simptome la adulți:
  • diaree, flatulență, scădere în greutate, oboseală, durere abdominală severă, greață, constipație, vărsături, anemie, reflux acid și arsuri la stomac

Principalele semne și simptome la copii:
  •  vărsături, scădere ponderală semnificativă, diaree sau constipație, atrofie musculară, copilul se simte slăbit și lipsit de energie timp de câteva zile fără un motiv evident. 
Testele de diagnostic pentru boala celiaca evidentiează  raspunsul corpului tău la gluten. Medicul îți va recomanda un test de sânge pentru a verifica prezența unor anticorpi specifici. Dacă testul este pozitiv, adică indică boala celiacă cu o sensibilitate de 90-95%, următoarea etapă este efectuarea unei biopsii intestinale prin recoltarea unei probe de țesut din intestinul subțire.

Nu exista nici un tratament medicamentos pentru boala celiaca in prezent. Singura terapie este aceea de a urma toata viata un regim alimentar strict fara gluten. Orice produse alimentare care conţin grâu, orz sau secară, pot declanşa simptomele bolii.

Avem atât de multe opțiuni. Eu am înlocuit cerealele integrale de la micul dejun cu semințele de chia, care sunt considerate un superaliment extrem de benefic pentru sănătatea noastră. Săptămânal îmi pregătesc pâine acasă. Mă aprovizionez cu făină fără gluten de pe Celiaci.ro, unde am descoperit, de asemenea, o gamă largă de produse fără gluten, incluzând dulciuri și snacks-uri delicioase.

Pagina Celiaci.ro a adunat peste 10.000 de like iar acolo putem fi la curent cu ultimele articole postate pe site, care ne vor ajuta prin informații utile să facem mai ușor față acestei boli.




Comentarii