De ce este importantă educația financiară și cum ajută CSALB la soluționarea conflictelor între bănci/IFN-uri și clienți

 De ce este importantă educația financiară și cum ajută CSALB la soluționarea conflictelor între bănci/IFN-uri și clienți

Criza economică de la finalul anilor 2000 ne-a afectat pe mulți dintre noi. Chiar dacă aveam doar 16-17 ani pe atunci, îmi amintesc problemele financiare pe care le-au avut părinții mei și grija ratelor pentru creditul făcut cu doar 3 ani înainte. S-au întâmplat multe. Pierderea locului de muncă al tatălui meu și imposibilitatea de a mai plăti în fiecare lună ratele. 

A fost o perioadă în care oamenii contractau împrumuturi pe care treptat descopereau că nu le pot susține. Plata lunară fiind mult prea mare comparativ cu veniturile lor. Așa veneau întârzierile de plată, așa apăreau problemele cu banca iar familiile aveau de suferit.

Pentru că educatia financiara era un subiect despre care nu se vorbea deloc, nicăieri, fiind încurajat în principal consumul. Oamenii nu erau educați din acest punct de vedere. Însă astăzi învățăm că educația financiară ne oferă anumite abilități pentru a gestiona eficient banii. Are o importanță majoră pentru că ne ajută nu numai să înțelegem concepte financiare, dar să le putem pune și în practică.

  • Din păcate, numai 1 din 5 romani cunosc noțiuni financiare de bază. Ne aflăm pe ultimul loc în Europa la capitolul educație financiară
  • Un studiu realizat de Erste Group ne arată că romanii nu economisesc mai deloc și doar 17% așează economisirea în liste de priorități 
Fiecare dintre noi trebuie să fie capabil să gestioneze atent și organizat bugetul personal, trebuie să aibă un plan concret de economisire și un plan de investiție, ținând cont de momentul în care se află în viață. Cheltuielile sunt diferite pentru un student față de un pensionar. La fel pentru o persoană de vârstă medie cu familie și copii, față de un om la început de carieră.
Însă viața ne poate oferi mereu surprize. Uneori plăcute, alteori neplăcute. Indiferent cat de responsabili suntem, vor exista momente în care vom fi nevoiți să apelăm la un ajutor extern. Astăzi vorbim despre CSALB - Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar

Cine este CSALB ?

Este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de 3 luni negocierea între consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar, completând un formular direct pe site-ul csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procesul de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil iar decizia are puterea unei hotărâri în instanță. 

Te poți adresa CSALB dacă vrei:

  • Eliminarea sau diminuarea unor comisioane
  • Rescadențarea sau reeșalonarea creditelor
  • Radierea din Biroul de Credit
  • Recalcularea dobânzii
  • Diminuarea soldului creditului

Care sunt avantajele serviciilor oferite de CSALB ?

  • Gratuitate - Consumatorul nu plătește nimic
  • Rapiditate - Soluționare în maxim 90 de zile
  • Simplitate - Procedurile sunt simple și ușor de înțeles
  • Echitate - Spețele se judecă în echitate și nu după litera legii
  • Ambele părți sunt mulțumite, se caută o cale de mijloc
  • NU mergi în instanță, totul se rezolvă amiabil

 „Băncile cumpără și vând încredere”

   Florin Dănescu - Președinte executiv al ARB - Asociația romană a băncilor

Soluționarea alternativă a litigiilor în sistemul bancar poate fi una dintre "monedele" de schimb pentru încrederea în sistemul bancar romanesc. 

CSALB promite soluții pentru fiecare tip de credit și pentru fiecare produs. Soluția nu va fi una standard, ci una customizată, particularizată în funcție de detaliile fiecărui caz în parte.

Luăm cazul lui Marian, care a contractat un credit ipotecar pe 25 de ani. În 25 de ani se pot întâmpla foarte multe lucruri iar riscurile de a intra in imposibilitate de plată există la fiecare pas. Aici intervine concilierea și găsirea unei rezolvări pentru Marian, pe termen lung sau scurt, în funcție de gravitatea situației în care se află. Includem și probleme de sănătate(grave) care pot apărea, cazuri sociale, tragedii, șamd.


Soluții din partea băncilor(exemple):

  • BCR - 40.000 de clienți au aplicat anul trecut pentru amânarea ratelor - credite de consum și credite imobiliare. 300.000 de clienți pentru care a fost amânată plata lunară aferentă cardurilor de credit și overdraft-urilor
  • BRD - stoparea plății ratelor sau realizarea unui angajament de plată cu o sumă mult mai mică pe o perioadă specifică, urmând să se rediscute atunci când problemele de ordin financiar se reduc sau nu mai există

Nu mai am venituri. Cum plătesc ratele ? 

Există mai multe opțiuni pentru a evita instanța:
  • 3 luni "vacanță" de la rate (creditul va fi extins tot cu 3 luni)
  • Conversie
  • Discount

    Sfaturi de la conciliatorii CSALB:

Urmărirea propriului scop și nu scopul pe care l-au urmărit alți clienți nemulțumiți ai băncii. Cele mai importante motive sunt problemele personale, povestea noastră de viață, și nu eventualele nereguli pe care le-am putea descoperi în contract. 
Chiar daca nevoia de a ni se face dreptate este mare, uneori concesiile ne pot aduce mai mult câștig. Discuțiile amiabile se pot transforma într-un contract mult mai avantajos decât cel pe care l-am avut inițial sau decât cel pe care l-am fi putut obține de la o instanta judecătorească.  
Banca poate veni cu o contrapropunere, dacă noi (clienții) am făcut o cerere și am motivat-o, am solicitat eliminarea unui comision iar banca nu a acceptat acest lucru. 
În conciliere ambele părți trebuie să cedeze un pic, pentru a se ajunge la cele mai fericite rezultate.
Pentru a accesa formularele accesează acest link: https://cereri.csalb.ro/
Formularea cererii:
  • Trebuie să înțelegem termenii din contract și ce vrem să obținem din partea băncii
  • CSALB ne ajută să reformulăm cererea către bancă
  • Ajută foarte mult să ne expunem situația medicală(dacă este cazul), personală, veniturile, orice este nevoie pentru a dovedi ce cheltuieli avem și cum nu mai putem plăti lunar rata din contract
Sunt încurajate flexibilitate și deschiderea din partea ambelor părți(bancă-client)
Există și cereri care nu vizează neapărat contractele de credit. Sunt și cazuri care vizează servicii bancare, cereri de plată, cereri referitoare la depozite, la diverse alte operațiuni de plată. Se urmărește, deci, și rezolvarea unor probleme, nu numai diminuarea unui efort de plată.

Prezentarea unor cazuri de succes în urma negocierilor între clienți și bănci/IFN-uri prin conciliatorii CSALB  !

Credite în CHF - conversie în LEI

- eliminarea comisionului de acordare
- reducerea dobânzii de la 6,8% + Libor, la 3% + Robor pe an
- reducerea soldului cu 21.000 de CHF
- rata lunară a scăzut de la 3.800 lei la 2.400 lei

Credit ipotecar + nevoi personale cu ipotecă în euro

- reducerea dobânzii de la 9,5% la 3,5% pe an
- eliminarea comisionului de administrare
- reducerea soldului cu 700 de euro
- rata lunară scăzută de la 700 euro la 310 euro

Credit ipotecar în Lei

- scăderea dobânzii cu 1,25% la 3,5% pe an
- diminuarea soldului creditului cu 2.250 de lei
- eliminarea comisionului de administrare lunară în valoarea de 75 de lei
- banca a refinanțat creditul cu o reducere a perioadei de ramburs cu 1 an

Recomandări CSALB pentru cei care vor să ia un credit:
  • Citește cu atenție contractul de credit înainte de semnare
  • Solicită sa ți se explice clar termenii specificați
  • Solicită ajutorul unei persoane specializare (ex. avocat)
  • Atenție mare capitolului referitor la costuri: dobânzi, comisioane, dobânzi penalizatoare
  • Caută informații referitoare la indici de dobândă interbancara de tipul LIBOR, EURI-BOR, ROBOR
  • Acordă atenție garanțiilor constituite în favoarea băncii/IFN-ului: imobile, bunuri mobile, venituri aduse în garanție (ipotecă/gaj) în calitate de debitor sau de către garanți
  • Discută direct cu banca/IFN-ului ori de cate ori întâmpini dificultăți de rambursare a ratelor de credit
În ultimii ani numărul de litigii pe rolul instantelor de judecată a crescut considerabil, la fel și neîncrederea clienților în serviciile financiar-bancare. Fondarea centrului de soluționare alternativă reușește, treptat, să restabilească echilibrul relației consumator-bancă/IFN. În ultimii 3 ani și jumătate negocierile purtate prin intermediul CSALB au adus beneficii ce depășesc 2 milioane de Euro.

Te poți oricând abona la canalul de YouTube CSALB
Iar dacă dorești să apreciezi pagina de Facebook CSALB, accesează acest link:

Comentarii

Trimiteți un comentariu