De ce este importantă educația financiară și cum ajută CSALB la soluționarea conflictelor între bănci/IFN-uri și clienți
De ce este importantă educația financiară și cum ajută CSALB la soluționarea conflictelor între bănci/IFN-uri și clienți
Criza economică de la finalul anilor 2000 ne-a afectat pe mulți dintre noi. Chiar dacă aveam doar 16-17 ani pe atunci, îmi amintesc problemele financiare pe care le-au avut părinții mei și grija ratelor pentru creditul făcut cu doar 3 ani înainte. S-au întâmplat multe. Pierderea locului de muncă al tatălui meu și imposibilitatea de a mai plăti în fiecare lună ratele.
A fost o perioadă în care oamenii contractau împrumuturi pe care treptat descopereau că nu le pot susține. Plata lunară fiind mult prea mare comparativ cu veniturile lor. Așa veneau întârzierile de plată, așa apăreau problemele cu banca iar familiile aveau de suferit.
Pentru că educatia financiara era un subiect despre care nu se vorbea deloc, nicăieri, fiind încurajat în principal consumul. Oamenii nu erau educați din acest punct de vedere. Însă astăzi învățăm că educația financiară ne oferă anumite abilități pentru a gestiona eficient banii. Are o importanță majoră pentru că ne ajută nu numai să înțelegem concepte financiare, dar să le putem pune și în practică.
- Din păcate, numai 1 din 5 romani cunosc noțiuni financiare de bază. Ne aflăm pe ultimul loc în Europa la capitolul educație financiară
- Un studiu realizat de Erste Group ne arată că romanii nu economisesc mai deloc și doar 17% așează economisirea în liste de priorități
Cine este CSALB ?
Este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de 3 luni negocierea între consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul bancar, completând un formular direct pe site-ul csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procesul de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil iar decizia are puterea unei hotărâri în instanță.
Te poți adresa CSALB dacă vrei:
- Eliminarea sau diminuarea unor comisioane
- Rescadențarea sau reeșalonarea creditelor
- Radierea din Biroul de Credit
- Recalcularea dobânzii
- Diminuarea soldului creditului
Care sunt avantajele serviciilor oferite de CSALB ?
- Gratuitate - Consumatorul nu plătește nimic
- Rapiditate - Soluționare în maxim 90 de zile
- Simplitate - Procedurile sunt simple și ușor de înțeles
- Echitate - Spețele se judecă în echitate și nu după litera legii
- Ambele părți sunt mulțumite, se caută o cale de mijloc
- NU mergi în instanță, totul se rezolvă amiabil
„Băncile cumpără și vând încredere”
Florin Dănescu - Președinte executiv al ARB - Asociația romană a băncilor
Soluționarea alternativă a litigiilor în sistemul bancar poate fi una dintre "monedele" de schimb pentru încrederea în sistemul bancar romanesc.
CSALB promite soluții pentru fiecare tip de credit și pentru fiecare produs. Soluția nu va fi una standard, ci una customizată, particularizată în funcție de detaliile fiecărui caz în parte.
Luăm cazul lui Marian, care a contractat un credit ipotecar pe 25 de ani. În 25 de ani se pot întâmpla foarte multe lucruri iar riscurile de a intra in imposibilitate de plată există la fiecare pas. Aici intervine concilierea și găsirea unei rezolvări pentru Marian, pe termen lung sau scurt, în funcție de gravitatea situației în care se află. Includem și probleme de sănătate(grave) care pot apărea, cazuri sociale, tragedii, șamd.
- BCR - 40.000 de clienți au aplicat anul trecut pentru amânarea ratelor - credite de consum și credite imobiliare. 300.000 de clienți pentru care a fost amânată plata lunară aferentă cardurilor de credit și overdraft-urilor
- BRD - stoparea plății ratelor sau realizarea unui angajament de plată cu o sumă mult mai mică pe o perioadă specifică, urmând să se rediscute atunci când problemele de ordin financiar se reduc sau nu mai există
Nu mai am venituri. Cum plătesc ratele ?
- 3 luni "vacanță" de la rate (creditul va fi extins tot cu 3 luni)
- Conversie
- Discount
Sfaturi de la conciliatorii CSALB:
- Trebuie să înțelegem termenii din contract și ce vrem să obținem din partea băncii
- CSALB ne ajută să reformulăm cererea către bancă
- Ajută foarte mult să ne expunem situația medicală(dacă este cazul), personală, veniturile, orice este nevoie pentru a dovedi ce cheltuieli avem și cum nu mai putem plăti lunar rata din contract
- Citește cu atenție contractul de credit înainte de semnare
- Solicită sa ți se explice clar termenii specificați
- Solicită ajutorul unei persoane specializare (ex. avocat)
- Atenție mare capitolului referitor la costuri: dobânzi, comisioane, dobânzi penalizatoare
- Caută informații referitoare la indici de dobândă interbancara de tipul LIBOR, EURI-BOR, ROBOR
- Acordă atenție garanțiilor constituite în favoarea băncii/IFN-ului: imobile, bunuri mobile, venituri aduse în garanție (ipotecă/gaj) în calitate de debitor sau de către garanți
- Discută direct cu banca/IFN-ului ori de cate ori întâmpini dificultăți de rambursare a ratelor de credit
Mulțumesc pentru articol
RăspundețiȘtergere